Paard- en Motorrijden in Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Dieuwke - WaarBenJij.nu Paard- en Motorrijden in Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Dieuwke - WaarBenJij.nu

Paard- en Motorrijden in Mongolie

Door: Dieuwke

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

09 Oktober 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Na een tijdje met elkaar reizen is het niveau van onze gesprekken ' ietwat' gezakt:
Simone merkt op al starend naar dr handen 'vroeger noemde een vriend mij altijd 'worst' omdat ik van die dikke worstenvingers heb'
D zegt: 'Waarom!? Je hebt helemaal geen dikke vingers!'
S zegt: ' JA! Jij bent je eigen vingers gewend!'
D&S: 'HAHAHA'
Ghehe de sfeer is dus tip top en het weer werkt verbazend genoeg ook perfect mee!

De 3de dag in de trein, net voordat we Irkutsk (Rusland) aankwamen vroeg de Providsna of we ons haren wilden wassen in de trein, moet je na gaan hoe smerig we eruit zagen met ons vette haar, naja laat ik maar voor mezelf spreken! In een klein hokje een straaltje water op je kop, en ondertussen werd ik tegen alle wanden van het hokje aangeslingerd door het schudden van de trein, laat ik het maar zien als een nieuwe ervaring, en vele zullen er nog volgen. Mij hoor je niet klagen, dit soort momenten zijn gewoon prachtig!

Na Omsk veranderde het landschap naar Taiga bossen, prachtige bomen met witte schors. Elke keer weer een verassing als je wakker wordt hoe het landschap veranderd, mooi de zon om de geel-rood-orangje achtige bladeren, dan weet je weer waarom je naar Azie reist per trein!

Aangekomen in Irkutsk, k-k-k-k-k-koud!!! Het was -1, wij verwende meisjes uit de warme trein moesten behoorlijk omschakelen. Niet de meisjes met korte rokjes en blote benen(Dirk je kunt je lol op), ook niet de dronkenrus met zn jas met ontbloot boven lichaam. Je ziet van alles om zo'n station!

We verbleven in Irkutsk in een homestay bij 2 wat oudere mensen in huis met een zoon en een oude moeder van 95jr in huis. Het rook er muffig. Volgens Simone rook de wc naar bejaarden urine, tja zij zal het weten:( We hadden een kamertje met een tweepersoonbed, aan de muur dikke rode tapijten en zwart/wit foto's van het gezin. De 2de dag kwamen we erachter dat wij eigenlijk in HUN bed sliepen (!!!) en de mensen zelf lagen op de bank als ze gasten hadden. De man was arts en sprak wat Duits gelukkig. In de badkuip wilden we ook niet staan zonder teenslippers, en toen we om half 10 savonds thuis kwamen moesten we verantwoorden waarom we zolaat thuis waren HaHa! Echt prachtig, een kijkje in een Russisch gezin! We zijn een dagje de stad zelf ingeweest en de dag erna naar het Baikal meer (636x60km groot), de parel van Siberie genoemd. Het water kun je drinken, het is 5mndn per jaar bevroren, en met zo'n 3m dik ijs rijden ze er met trucks op. De busrit terug was hilarisch! We hebben ons met andere backpackers behoorlijk verbaasd over 2 dronken Russische ouders, ze hadden hun 2 kinderen mee in de bus, bizar. De man was behoorlijk 'gesmeerd in de olie' en tikte rustig wat litertjes bier weg. Op een gegeven moment ging hij ons opnemen met zijn videocamera, naja je had erbij moeten zijn. Als de bus even remde viel hij languit in de bus of bij iemand op schoot. Tevens zaten onze stoelen los, dus als de bus remde kwamen we los van de grond, helemaal in een deuk gelegen natuurlijk!

We zijn Rusland nog niet helemaal gewend, ik stap nog al eens perongeluk de mannen wc in, tja snap niks van die Russische tekens. Of ik stap rechts in bij een auto en krijg van de chauffeur te horen ' will you drive!?' hebben we zo'n goedkope Japanse auto met het stuur rechts! Ook moeten we steeds ons paspoort afgeven in Rusland voor registratie, we hebben er een hekel aan als we hem een uurtje kwijt zijn en vragen dan om een afgifte verklaring zodat we toch een stok hebben om mee te slaan voor als....Maar ons wantrouwen viel in het verkeerde keelgat bij de touroperator, jammer dan, wij kennen dat niet in NL, we gaan er lekker mee door, als zij zich indekken doen wij dat ook.

We verlaten het grootste land ter wereld en gaan door naar het dunst bevolkte land ter wereld.
Wat moeten we hier nu weer van verwachten!? Heerlijk zo onderweg zijn, we laten ons verrassen! Dus de trein weer in, op naar Mongolie! Alleen dan nu 2de klas, uahm, we zaten niet bij dronken Russen (je ziet btw onwijs veel overmatig alcohol gebruik) maar bij een ouder echtpaar, leek op het eerste gezicht niks mis mee...Doormiddel van het vertaalcomputertje (ongedoopt tot ' Truus-Truus') die ik nu leen van Oom Thijs, konden we het ijs breken met onze Russische coupe-genoten. Het computertje spreekt in het Russisch uit wat je wilt zeggen, heel veel lol mee gehad! (Heel erg bedankt Oom Thijs. in trein naar China zal het hlml van pas komen!). Maargoed, de beste man begon te snurken, oordopjes? Er was geen redden meer aan! Voor het verdere verhaal over die man kijk je maar op Simone dr site, www.simonesteenbergen.waarbenjij.nu

Het reizen 2de klas houdt in dat je minder privacy hebt, geen restauratiewagen, en meer mensen in 1 carriage, maar onwijs gezellig met al die backpackers en verschillende nationaliteiten. We hebben al veel mensen van over de hele wereld gesproken. Voor de grens naar Mongolie hebben we 6 uur stil gestaan en in Mongolie voor we door mochten weer 2 uur, visa controle door de douaniers, toch een beetje spannend, vooral de Russische douaniers kicken erop om heel moeilijk naar je paspoort te kijken, moeilijk te brommen en je een onderdanig gevoel te geven. Integenstelling tot de Mongolen, ze zijn veel toegankelijker, spreken engels en hebben een open houding. Maar van die Russen zijn we af!

Aangekomen in UlaanBaatar werden we opgepikt door de Mongoolse vrouw van Bert de Groot. Een Nederlander die 12 jaar geleden alleen in een jeep door Rusland en Mongolie reisde, over onbegaanbare 'wegen'. Je kunt de wegen hier nauwelijks wegen noemen, naast de stad is alles overhard. Hij heeft in Mongolie zijn vrouw ontmoet en is hier komen wonen in de Nomade leefstijl, ze hebben 3 kids en een gerkamp waar ze leven. Hij maakt kaas op de NL manier, en slacht zn vee. Het restafval van de beesten voert hij aan de honden, lopen er een stuk of 15 rond. (vanmiddag kregen ze schapenmaag, wat een stank!) We reden naar hun gerkamp toe, echt in the middle of nowhere, dwars door rivieren en onbegaanbare wegen en bruggen. Deze rit van 2 uur was al een waar spektakel. Maar dan, we kwamen aan in het kamp. Langgerekte steppe, heuvels met koeien en schapen, hier een daar een herder te paard, of een boer met een aangespannen koe die boomstammen uit de bergen voorstrekt. We werden er stil van (goh je zou zeggen dat dat onmogelijk is voor 2 non-stop kwebbelende meiden). Wat is Mongolie Fantastisch!! Ongerept, kaal, leeg, simpel, droog en koud. Het gras en de bergen hebben een goudgele kleur, de beesten zijn zo sterk dat ze van het niet voedingsrijke gras en de snijdende kou toch kun leven. Wij sliepen in de gertent, we hadden een houtkacheltje erin met de rookpijp uit het dak. Voor het slapen gaan flink opstoken, en slapen op een keihard bed met 5 dekens en 3 lagen kleding. We hebben het niet koud gehad, hoewel ze sochtends wolkjes kon blazen in je bed. We hebben er paardgereden, een tocht van 3 uur, prachtig! Met paarden en al door rivieren, en nog bevroren beekjes. We reden om een kudde schapen heen, we voelden ons even een echte Nomade! Bert had een crossmotor staan, een Yamaha Serow, 250 CC, dat was echt kicken, Simone bij mij achterop en crossen over de steppe heuvels! Gieren van het lachen, wat een kick!!! Zelfs mijn vader kan niet zeggen dat hij in Mongolie op de langgerekte steppe heeft motorgereden, haha! ;) Daarna heb ik Simone ook leren motorrijden, natuurtalentje hoor!

We hebben genoten! Ik ben er nog steeds helemaal vol van, van Mongolie, daarom is het waarschijnlijk zo'n lang verhaal geworden, sorry, dan lees je het maar niet :) Maar ik kan iedereen Mongolie aanraden, wat een land, kan het met geen pen beschrijven en heb me suf gefotografeerd, maar dan nog komt het land niet tot zn recht. Ga er zelf heen zou ik zeggen!

ps. ik wil iederen bedanken voor de leuke reacties, geweldig om wat uit NL te horen en tof dat jullie meelezen, zo leuk om te lezen!!!
pss. sorry jullie kregen een automatisch bericht dat ik china ging verlaten, mn instellingen van mn weblog heb ik veranderd, hopelijk is het nu opgelost
pss. wie weet waar ons scheldwoord ' mongool' vandaan komt? snap het niet, zijn zulke leuke mensen, alleen in de hoofdstad jatten ze wel veel van toeristen

Veel liefs Dieuwke

>> en nu op naar China, over 1,5 uur vertrekt onze trein <<

• 09 Oktober 2009 - 10:27

Simone:

Chick! De trein vertrekt zo! Opschieten!

• 09 Oktober 2009 - 10:33

Thijs (die Ene):

Kon het niet laten om even snel je verhaaltje te lezen om mijn werk :-)
    Echt te gek om daar motor -en paard te rijden jou hobbies!!!
    Dikke Knuf. Thijs

• 09 Oktober 2009 - 10:59

Lizet:

Jullie vullen elkaar wederom weer goed aan!!!!! Ik wacht op CHina!!!! Drinken jullie zondag een bokbier daar op ons, dan drinken wij er hier een op jullie!
    Bedankt Bert, zeggen we dan!!!!
    Kus

• 09 Oktober 2009 - 11:29

Nancy:

Lijkt me heerlijk om zo door het land te crossen! Wat hebben jullie weer veel mooie dingen beleefd! Lekker genieten samen en ik verheug me op het volgende verhaal ;-)

• 09 Oktober 2009 - 15:13

Mama :

weer een leuk verslag, paardrijden en motorrijden,het kan niet mooier. groet mama

• 09 Oktober 2009 - 19:00

Betsie Neijzing:

hallo luitjes in het verre noorden. Heerlijk om zo mee te leven dan stelt mijn fietstocht van mijn werk naar huis ook ineens niet zo veel meer voor (terwijl het vanmiddag toch echt hard waaide). Het lijkt alsof je een boek leest het moet toch raar zijn om dit van dichtbij mee te maken. Ik blijf genieten en geniet ervan.
    Liefs Bets en al haar mannen.

• 09 Oktober 2009 - 19:42

Thijs (die Andere):

Hey Dieuwke! Die treinreis moet echt heel appart zijn geweest. Je leert elkaar echt heel goed kennen als je zo lang bij elkaar op de lip zit. Mongolie klinkt FAN-TAS-TISCH!!! Dat wil ik zeker nog een keer zien en ik kijk uit naar de foto's!

Geniet van China!!!

• 09 Oktober 2009 - 21:40

Christine:

Hé Dieuw,
    Heb je helemaal geen goede reis meer kunnen wensen... dus bij deze!! Zo te horen lukt dat aardig.
    Geniet van alle indrukken en avonturen samen! Liefs

• 10 Oktober 2009 - 08:15

Marlies:

Ja, ik schrok wel Dieuw! Ik dacht... o o toch misgegaan met dat visum!! Maargoed het komt allemaal goed met jullie lees ik al. Lekker doorgaan met foto's maken ;)
    x Marlies

• 10 Oktober 2009 - 09:58

Kris (zusje Van..):

Wauw, klinkt echt tegek!! Zet je ook foto's op je site? Daar ben ik wel erg benieuwd naar!
    x Kris

• 11 Oktober 2009 - 08:33

Marloes:

Wauw, wat maak je veel mee. Leuk om te lezen dat je juist ook geniet van de ' niet-luxe dingen', zoals douchen met een emmer in de trein, of slapen in andermans bed! haha
    Ik wil inderdaad ook graag foto's zien. Zeker van Mongolie!
    Have fun in China. KUS

• 11 Oktober 2009 - 17:56

Gerdien!:

ookal zo een mooi verhaal! heel veel plezier

• 12 Oktober 2009 - 09:47

Rina:

Zo Dieuwke,
    Helemaal te gek die foto's!!
    Vooral van Mongolië,je paardje stond daar al op je te wachten... wat een belevenissen. Je hebt wel oog voor details, echt prachtig!
    Jullie genieten ervan,
    Gr Rina

• 15 Oktober 2009 - 12:41

Maarten:

Ongelooooooovelijk!!! tof om ook je foto`s te zien,

groetjes aan Worst

• 31 Oktober 2009 - 12:00