Costa Rica - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Dieuwke - WaarBenJij.nu Costa Rica - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Dieuwke - WaarBenJij.nu

Costa Rica

Door: Dieuwke

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

29 September 2010 | Costa Rica, Monteverde

Ik vroeg net aan Thijs: “Stel he, jij ontdekt een nieuw vogelsoort, hoe zou je die dan noemen?” Hij zegt: “Uhh, ik denk een ‘Dieuwtje’ een ‘Dieuwkie’ of een ‘Dieuwertje’…ofzoiets!” Ik reageer oprecht gevleid: “ahhhh wat liieeefff, vernoem je die dan helemaal naar mij(!), zou je dat echt doen? Thijs: “Dat moet dan een Gans zijn!”.
Probeer ik eens een geïnteresseerde leuke vraag te stellen over vogels, krijg je zo’n antwoord! Goed, ik zal het er wel naar gemaakt hebben na mijn pesterige gezucht en geklaag: ‘alwéééér vogels kijken?’ en opmerkingen als: “Als het tv programma ‘HELP! Mijn vriend is vogelaar!” zou bestaan, dan ben ik de eerste die mee doet!”. Dat krijg je wanneer je vriend zijn eerste Ara ziet vliegen (-zo’n knalrooie die ze bij ons in een kooitje stoppen-) en spontaan in een vlaag van opwinding, heel serieus roept: “Kom Dieuw, we gaan ze volgen!!!” en dan het gaspedaal heel diep indrukt. “Maar je hebt ze nu toch gezien, dan kun je ze toch gewoon afvinken……?” probeer ik nog hulpeloos. Maar dat schijnt dan een stomme opmerking te zijn.
Tja, en zo’n stel gaat samen naar Costa Rica, het vogelland bij uitstek.

De rondreis begint in San José, hoofdstad van Costa Rica. Een niet al te bijzondere smoetsige stad, die we graag wilden verlaten. ’s Ochtends lopen we richting de receptie van het hotel, waar een bellende man terloops zegt: “Dat is nou sprekend een Koelemeijer kop”. Verbaasd lopen we door, wie is dat dan!? Jos de Haan, blijkt later. Zijn jeugd heeft hij doorgebracht in Wormer, tezamen met de jongens van de andere Koelemeijer familie, van het tuincentrum. Hij is 8 jaar geleden geëmigreerd en heeft o.a. dit hotel gekocht in San José. Grappig, zit je zo ver weg, zit je nog over de Zaanstreek te praten. Hij heeft ons heel wat reistips gegeven. Één advies was om door de bergen naar Quedos te rijden in plaats van over de geasfalteerde en tevens geadviseerde weg, want door de bergen is een mooiere route. Jos ging op dat moment toch naar zijn huis buiten de stad dus konden we mooi achter hem aanrijden, en ons de goede richting op sturen. Achteraf gezien kan ik hem wel zoenen, want anders hadden we nu nog steeds rondjes gereden in San José. De stad kent nauwelijks bewegwijzering, de oprit naar de snelweg stond niet eens aangegeven! Dit verklaart ook waarom de jongeman van het autoverhuurbedrijf moest grijnzen toen wij heel stoer zeiden dat we het navigatiesysteem niet mee hoefden.

Dus Dieuwke en Thijs rijden vrolijk de bergen in. Eerst over nog wat plakjes asfalt met ongemarkeerde kuilen in de weg, er komen steile bochten, bochten en bochten, diepe afgronden, de mist zakt en het begint keihard te hozen. Wat een lol. De volgende 20km rijden we over onverharde ‘bumpy’ wegen in z’n 2de versnelling omhoog en vragen we ons meerdere malen af of we wel goed rijden. De borden zijn er niet, de mensen verstaan ons niet, de weg bevalt ons niet, Parijs-Dakar, maar dan in het klein. Hier en daar rijden we langs kleine huisjes met golfplaten. Komen we auto’s tegen met een koe achterop en ossen die vrachten grond voort trekken. Op een gegeven moment kunnen we niet verder rijden, de weg is blijkbaar weggespoeld en zijn ze aan het prepareren met een gele Volvo kraan. Er zit niks anders op dan wachten totdat ze klaar zijn en we weer verder kunnen. Aangenaam, Costa Rica :)!

In dit deel van het land is het nu volop regenseizoen. Houdt in dat het vanaf een uur of 12 non-stop hoost, het regent hier niet, het hoost. We zien veel ‘Tico’s’ die zonder regenjas aan het werk zijn, en zich niks van de regen aantrekken. De temperatuur is evengoed tropisch warm en wat kouder in de bergen.

Voor de insiders: We bezochten in Quedos het National Manuel Antonio Park en een butterfly museum, in Tarcoles het Carara Reservaat (+ een boottocht) en nu zijn we in Monteverde waar we het Monteverde Revervaat in gaan en kilometers gaan tokkelen (net als Tarzan en Jane) over de boomtoppen. We zien hier heel veel verschillende beesten zoals, de Boa Constrictor, Luiaard, Aapjes, giftige kikkers...en vogels ja. Zie foto´s.

Het is maar een korte vakantie, maar ik heb weer hoop te vertellen.

Voor de plaatjes kijkers, knip + plak onderstaande link in je internet webbrowser voor foto’s en druk op enter:

FOTO´S:

• 29 September 2010 - 05:50

Nancy:

Wat hebben jullie alweer een hoop beleefd en wat is het fijn om het te lezen. Hier laat ik de krant even voor liggen ;-))
    Geniet er van samen!

Veel plezier!

• 29 September 2010 - 06:06

Daan:

Hey,
    Leuk verslag.
    Maar die foto's kan echt niet he. Een beetje afbeeldingen van dieren googlen en die tussen jullie eigen foto's gooien zodat het net lijkt of jullie alle foto's echt gemaakt hebben.
    Een beetje jammer.

Greetz
    Daan

• 29 September 2010 - 15:15

Gerard Neijzing:

Ha,Dieuw en Thijs,
    dat is ook wat, ik nog proberen mijn motor weer aan de praat te krijgen voor de Westzaansetoertocht.
    Maar jullie zijn wel erg ver door gereden zeg.
    veel plezier!!!!
    ps: bij ons in het veld is een Visarend gesignaleerd.

• 29 September 2010 - 15:18

Simone:

Wat tof allemaal! Super foto's maar ben het met Daan eens. Dit is gewoon kopieer, knip en plak werk geweest. ;)
    Trouwens, gansen zijn ook mooie beesten!
    Have fun.

Tot over 16 dagen!
    Dikke kus

• 29 September 2010 - 21:38

Kris:

Hé Dieuw!,

Klikt super allemaal! Misschien wel een leuke bestemming voor mijn volgende vakantie ;)
    Ben benieuwd naar deel 2!

Groetjes!

• 30 September 2010 - 12:42

Ingeborg:

Gaaf he Costa Rica? Ik ben er ook geweest, maar dat was wel een hele tijd geleden! Mooi he? Manuel Antonio beach?
    En het goudmuseum in San Jose is ook indrukwekkend!

Groetjes, Ingeborg

• 30 September 2010 - 21:09

Roos:

Ziet er goed uit! lekker weertje ook... lekker nat enzo. Maar nie erg als je evengoed in je topje kan lopen ...
    Ik zat ook al naar die foto's te kijken. Leuk cameraatje zeker!, maar ben benieuwd hoe zon reservaat in elkaar zit, die beesten lijken wel gemakkelijk te spotten...? maar wel tof om te zien.
    ben benieuwd naar deel 2!
    liefs!
    Roos

• 30 September 2010 - 21:19

Anneke Jelsma:

Hallo Dieuwke,
    Een mooi land met prachtige dieren en vooral vogels begrijp ik.
    Wel prettig dat jullie op weg werden geholpen door een Zaankanter.
    Nog veel plezier.
    groetjes
    Anneke

• 02 Oktober 2010 - 15:51

M&M:

Vogelspotten is zien, afvinken en op naar de volgende. Groot gelijk hor dieuw!!!! Volgens mij hebben jullie nog een aardig lijstje te gaan. Heb jij (dieuw) ook nog lijstje???
    Veel plezier tussen de buien door

• 06 Oktober 2010 - 15:04

Linda, Die Ene:

Hee thijs en dieuwke, wat een gave foto's zeg!!! Hoop verschillende beestjes hebben jullie al gezien!! En, een capuchin aapje!!! Ahhhhh in de vrije natuur, wat een dotje!!Supermooi heej!!! Ben benieuwd naar de uitgebreide versie,wanneer zijn jullie weer terug???kuss